شهوت در میل جنسی :
هر دو جنس زن و مرد دارای هورمون های جنسی به نام تستسترون می باشند ولی میزان این هورمون در زن و مرد یکسان نیست و مردها مقدار بیشتری از این هورمون را در بدنشان دارند که این باعث افزایش میل به رابطه جنسی در آقایان می شود . یکی از عواملی که سبب می شود عضلات بدن مردها از زن ها قوی تر شود وجود مقدار زیاد این هورمون در بدن مردها است .
 
تمایلات جنسی در کاهش میل جنسی :
یکی از مواردی که در کاهش میل جنسی نقش دارد ، تفاوت در نوع تمایل زن و مرد به رابطه جنسی است . ممکن است مرد خواستار نوع خاصی از رابطه جنسی (مانند رابطه مقعدی و رابطه دهانی) باشد و در مقابل زن از این نوع روابط وحشت داشته باشد . بنابراین اگر دو طرف با یکدیگر بر سر نوع فعالیت جنسی به توافق برسند ، نیمی از مشکلات در رابطه جنسی خود به خود حل خواهد شد .
 

استرس و نگرانی :
استرس به تنهایی می تواند میل جنسی را کاهش دهد . یک جمله رایج در این باره وجود دارد که می گوید : ” مهم ترین و قویترین اندام جنسی ، ذهن است ” این یعنی احساسات فرد ، نقش مهمی را در میزان میل جنسی او بازی می کند . استرس ناشی از مشکلات شغلی ، بیماری ، بدهی و … به راحتی می تواند میل جنسی فرد را کاهش دهد . زن و مرد در مقابل استرس واکنش یکسانی ندارند . زن ها وقتی استرس دارند میل جنسی شان به شدت کاهش پیدا می کند و در عوض مردها برای کاهش استرس شان به رابطه جنسی پناه می برند .